ALIMENTATIA MAMEI PE PERIOADA ALAPTARII

Iata o vesnica intrebare a oricarei proaspete mamici: CE POT MANCA ATUNCI CAND ALAPTEZ?

Este o intrebare fireasca, normala si pe deplin indreptatita, avand in vedere multitudinea de sfaturi care vin din toate partile cu privire la acest subiect. Care dintre noi nu am auzit pareri de genul:
• nu ai voie sa mananci un anumit aliment, pentru ca ii provoaca bebelusului colici
• ai nevoie de un numar suplimentar de calorii atunci cand alaptezi
• bea mult lapte pentru a avea o productie pe masura. Dupa ce am nascut eu, o asistenta mi-a spus: “lapte bei, lapte dai; apa bei, apa dai”.
Si exemplele pot continua…

Dar care dintre aceste sfaturi sunt adevarate? De unde sa stim ce este corect sa mancam si ce nu?

Aceste lucruri vom incerca sa le clarificam in acest articol. NU vom da retete si nici NU vom numara calorii, ci vom incerca sa ne axam pe cateva principii simple, logice, naturale si firesti. Aminteste-ti ca atat sarcina, cat si alaptarea sunt stadii normale prin care trece corpul unei femei. El este pregatit sa le faca fata in mod natural, nu cu reguli impuse sau interventii medicale. Daca ai intrebari sau nelamuriri, adreseaza-te unui consilier in alaptare.

Iata cateva reguli generale de care trebuie sa tii cont atunci cand alaptezi:

• O mama sanatoasa inseamna un copil sanatos. Acesta este cel mai important lucru pe care trebuie sa il ai in vedere atunci cand alaptezi si cand esti gravida. Daca ai obiceiuri alimentare sanatoase, nu trebuie sa faci schimbari majore.

• Mananca ceea ce iti place, nu in cantitate mare, dar echilibrat si variat. Dieta mamei care alapteaza, la fel ca cea a gravidei, trebuie sa fie echilibrata, bogata in proteine, lactate, fructe si legume (proaspete si/sau gatite), cereale si mai saraca in grasimi si dulciuri concentrate. Asta nu inseamna sa nu consumi deloc alimente grase (poti manca unt, smantana, ulei de masline, peste gras) sau ca nu iti poti satisface pofta de ciocolata. Este recomandat ca pe durata unei zile sa ai trei mese principale si una-doua gustari.

• Contrar unor credinte, nu exista alimente interzise, care sa dauneze copilului, daca nu iti fac tie rau. Nu incerca sa iti restrictionezi prea mult alimentatia, asa cum ai auzit din povestile care circula din gura-in-gura. Vei ajunge sa te intrebi: oare ce mai ramane de mancat pentru o mama care alapteaza? Raspunsul este: aproape orice. Mai jos sunt cateva sugestii de care e bine sa tii cont:

  • Urmareste la care alimente consumate de tine face copilul colici. Acestea sunt cele care intr-adevar trebuie excluse din alimentatia ta pentru o perioada. De cele mai multe ori, alimentele care te baloneaza pe tine, ii provoaca si bebelusului gaze; din acesta categorie fac parte: fasolea, mazarea, conopida, varza, broccoli. Spre exemplu, suspectezi ca daca mananci cartofi, bebelusul are colici. Fa o pauza de cartofi de cateva zile si vezi ce se intampla: in zilele respective il doare pe bebe burtica sau nu? Dupa aceasta pauza mananca din nou cartofi. Daca se confirma colica, atunci cartoful este cauza; daca nu, inseamna ca durerea este de alta natura si nu are sens sa il excluzi din alimentatie.
  • Mamele alergice trebuie sa evite consumul de alimente alergizante (capsuni, peste, oua, lapte de vaca, nuci, arahide sau alte seminte din aceasta categorie, ciocolata). Atentie la lapte. Este o sursa foarte buna de calciu, dar poate fi si alergizant. In acest caz, inlocuieste-l cu iaurt si branza, care sunt si ele bogate in calciu. Daca nu tolerezi sau nu iti plac lactatele, poti incerca sardine (cu oase), cereale integrale, galbenus de ou sau legume.
  • Care sunt alimentele care trebuie evitate? Cu cat mai putini aditivi alimentari, cu atat mai bine. Incearca sa te axezi pe mancarea preparata in casa, din produse proaspete, mai degraba decat pe mancarea semipreparata. Incearca sa nu mananci conserve, deoarece contin multe E-uri. Alimentele proaspete sunt mai bune dacat cele inghetate, iar cele congelate sunt mai bune dacat cele conservate.
  • Atentie la condimente. Acestea modifica gustul laptelui. Daca observi ca bebelusul refuza sanul dupa ce ai mancat un anumit condiment, te poti gandi sa-l excluzi pentru o vreme.

• Pe perioada alaptarii NU este permisa o dieta stricta pentru a reveni la greutatea de dinaintea sarcinii. Aceasta poate conduce la pierderea laptelui. Important este sa ai o dieta echilibrata, fara excese. Inca din perioada cat ai fost insarcinata, corpul tau s-a pregatit si pentru alaptare. Aproximativ 3 kilograme le-ai depus pe tine sub forma de tesut adipos suplimentar. Nu te astepta sa le pierzi peste noapte. O parte din grasimea astfel acumulata o va folosi organismul tau pentru

a produce lapte in primele luni. Tot pentru a se forma laptele pentru bebelus, se vor folosi si rezervele tale de vitamine si minerale. In cazul in care nu te hranesti asa cum trebuie, corpul tau iti va folosi rezervele si vei incepe sa te simti slabita, epuizata. Acest lucru va duce, in timp, la scaderea productiei de lapte.

 • Suplimentele nutritive sunt necesare doar atunci cand alimentele pe care le consumi sunt sarace in vitamine si minerale sau atunci cand ai anumite carente. Vitaminele si mineralele care lipsesc de obicei din dieta mamelor sunt vitamina B6, acidul folic, calciul, zincul si magneziul. Daca te vei lipsi de ele in mod constant, ti se vor reduce depozitele deja acumulate, ceea ce poate afecta atat sanatatea ta, cat si pe cea a bebelusului. De exemplu, o mama vegetariana trebuie sa-si suplimenteze dieta cu vitamina B12 sau, daca se constata ca ai un deficit de fier, probabil ca ti se va prescrie un supliment.
• Bea lichide suficiente, 2-3 litri/zi sau atat cat iti este sete. Oricum, in timp ce alaptezi ti se face foarte sete si cu siguranta vei simti nevoia sa bei cate un pahar de lichid la fiecare supt. Poti bea: apa, ceai, suc de fructe, supa sau lapte (nu mai mult de 1 litru de lapte intr-o zi). Evita bauturile sifonate pentru ca dioxidul de carbon trece in laptele matern si ii poate provoca bebelusului colici.
• Redu consumul de cafea. Daca i

n timpul sarcinii obisnuiai sa bei 1-2 cescute de cafea, acest lucru este permis si in alaptare. Nu fa, insa, excese. O cantitate mare de cafea duce la scaderea lactatiei si poate agita bebelusul.
• Trebuie evitat fumatul si consumul de alcool. Cu cat bei mai mult alcool, cu atat mai mult va trece in lapte, deci la bebelusul tau. Totusi, ocazional, poti bea putin vin sau bere.

In concluzie, atunci cand alaptezi, aminteste-ti sa mananci suficient, variat si sa consumi alimente de calitate. Astfel te vei mentine sanatoasa si in forma pentru copilul tau. De asemenea, vei reduce oboseala si stresul, inevitabile in meseria de mamica. Sa mananci bine este o particica din a fi o mama buna!
Autor: Sorana MURESAN, Consultant in Lactatie si Alaptare Certificat Internatinal (IBCLC), Educator Prenatal Certificat Lamaze (LCCE).